MikeTonic
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« : 14.03.07 - klo:19:31 » |
|
Yleisesti mielletään, että kuhan paras syönti olisi hämärän laskeutumisen aikaan (+- 1h) ja toisaalta taas auringonnousun aikaan (+- 1h). Toisin sanoen molemmin puolin tämän ajankohdan.
Itse olen viime vuosina saanut hyviä kuhasaaliita myös aamupäivällä aina tuonne kello 10-11 saakka keskellä kauneinta kesää. Toisin sanoen aurinkoisina päivinä.
Pilvisinä päivinä hellekauden keskellä kuhaa puolestaan tulee hyvin ympäri vuorokauden. Sama pätee myös ajankohtaan, jolloin vedet ovat kylmenemässä ja kuhat eivät vielä ole siirtyneet talvehtimispaikoilleen.
Olenkin tässä pohtinut, että millaisia syöntiaikoja kuhalla oikein on? Minkälaisia huomioita teillä on?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
allu_
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 14.03.07 - klo:19:46 » |
|
Mielenkiintoinen aihe. Itse en ole oiken kuhaa saanut koskaan muuta kuin heti aamusta tai sitten iltahämärässä auringonlaskun aikaan ja sen jälkeen. Kuhanuistelu on kyllä muutenkin jäänyt niin vähäiseksi että en edes ole tainnut koittaa päivällä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #2 : 14.03.07 - klo:20:15 » |
|
Jigihommissa olen huomannut, että kesällä kun menen vakiopaikkoihini aina kuhia pommittamaan, niin ne alkaa vasta siinä 11:00 aikoihin ottamaan jigiin ja niitä sitten penkan eri syvyyksistä saa vetää aina iltamyöhään asti jolloin ne nousevat penkan yläpäähän matalikolle. Tuollaisissa paikoissa niitä saa aamusta iltaan ihan kunnon syönnillä koko ajan. Aamulla aikaisemmin ne ovat useissa jigipaikoissa poissa pohjan tuntumasta, ylemmissä vesikerroksissa jonne ne ovat jo illalla hämärän tullessa siirtyneet. Silloin ne ovat taas helposti uistelemalla napsittavissa. Olen aina silloin tällöin ollut päivisinkin vaapuilla ruoppaamassa penkkoja ja syvyyksiä ja ihan mukavasti niitä on tullut.
Eli itelläni ainakin vahva kuva siitä, et kuhat ottaa kelloon ympäri kovin uistimeen kiinni jos se uistin vaan kuhat löytää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kasankin
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 21.03.07 - klo:08:06 » |
|
Olen itse eniten saanut kuhaa keskellä päivää uistelemalla syvälltä, hämärän aikana ja yöllä vähemmin tullut vaikka pinnan tuntumilta sitä yrittänyt tavoittaa, täkyongella ainoastaan tullut hämärässä, mut ei paljoo 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jarski
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 22.03.07 - klo:19:22 » |
|
Normaalisti omat järvikuhani ovat tulleet klo 18-22. Ilma yleensä aurinkoinen ja vesi lämmintä. Noihin vanhan kansan parhaisiin ottiaikoihin en enää luota, kun ei kuhaa ole silloin noussut. Koskessa homma taas ihan eri juttu, kuha nousee syöpöttelemään vasta säkkipimeässä ja syö tunnin, jonka jälkeen hiljaista neljään asti. Silloin yleensä uusi syöntihetki.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nipa
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 09.06.07 - klo:01:52 » |
|
Pari kalakaveriani uistelee juuri tällä hetkellä kuhaa tässä lähellä, minäkin olin klo 12 asti mutta läksin kotiin. Kohtalaisesti ovat kuhaa nyt saaneet. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rokastaja
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 18.07.07 - klo:18:44 » |
|
Täällä päin tällä hetkellä paras syöntiaika 02.00-05.00. Kuhaa tulee kyllä koko yön ajan mutta paras sesonki on tuo kolmetuntinen plus jo mainitut auringonnousua ja laskua edeltävät tunnit.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 20.07.07 - klo:09:03 » |
|
Kuhan paras syöntiaika on silloin kun sillä on nälkä (piti päästä sanomaan).  Lukumäärissä eniten kuhaa on tullut päivällä syvältä, mutta koossa ei ole ollut hurraamista. Sitten taas puolenyön molemmin puolin on tullut pinnemmasta vähän vähemmän ja paremman kokoisia. Taitaa nuo vanhemmat ja isommat kuhat jo hieman välikoida milloin syövät ja mitä. Pienemmille maistuu mikä vaan kunhan se vaan tulee tarpeeksi lähelle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 20.07.07 - klo:09:11 » |
|
Lainaus stögö: "Kuhan paras syöntiaika on silloin kun sillä on nälkä (piti päästä sanomaan).  " On se hyvä että edes joskus joku päästää välillä huumorin kukkasen pikkaisen kukkimaan, muutenhan tämä keskustelu olisi oikeastaan aika kuivaa luettava  Niin ja sitäpaitsi vastauskin oli täydellisesti oikein.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
vanhuus ja viiisaus ei ole itsestään selvä asia. 
|
|
|
okeido71
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 20.07.07 - klo:15:44 » |
|
Pohjois-Päijänteellä paras syönti on minulla yleensä sattunut välille klo 20-21. Samoin suurimmat yksilöt on saatu tuolla aikavälillä. Kahdeksan jälkeenhän tuuli yleensää rauhoittuu ja juuri se ensimmäinen tyynen veden tunti on itselleni ollut tuottoisin. Toinen kelvollinen ajankohta on klo 04-06. Tuossa välissä kuhaa on tullut olematoman vähän. Yleensä ellei kahdeksan ja yhdeksän välillä syö, on turha jäädä koko yöksi vetämään. Jos kahdeksan ja yhdeksän välillä syö, niin kannattaa palata uudelleen neljältä aamulla.
Voi olla että ajoitukset johtuvat niistä paikoista, joissa yleensä uistelen. Toisena ajankohtana kuha saattaa syödä yhtä hyvin, mutta jossain muualla, enkä siitä sitten tiedä mitään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jaska74
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 20.07.07 - klo:21:54 » |
|
ite oon huomannu merellä parhaaks ajaks auringon laskuhetket puoli tuntia ennen ja tunti jälkeen
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
J-King
Meri hinuri
Yleisvalvoja
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 22.07.07 - klo:16:41 » |
|
ite oon huomannu merellä parhaaks ajaks auringon laskuhetket puoli tuntia ennen ja tunti jälkeen
Yhdyn Jaskaan  Kyllä nämä hämärtyvät hetket ovat hyviä hetkiä uistella ja kalan tavoittaa varmimmin koska pikkukala pintautuu illan hämärtyessä ja kuhat perässä, lisäksi kuhan silmät ovat kuulemma vähän valon arat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
VaKa
Mr Jurmo
Yleisvalvoja
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 22.07.07 - klo:17:49 » |
|
Yhdyn Jaskaan  Kyllä nämä hämärtyvät hetket ovat hyviä hetkiä uistella ja kalan tavoittaa varmimmin koska pikkukala pintautuu illan hämärtyessä ja kuhat perässä, lisäksi kuhan silmät ovat kuulemma vähän valon arat. Minäkin yhdyn Jaskaan  ,auringon lasku on parasta uistelu aikaa.Pintaveden lämpötila vaikutta minusta enemmän kuhan pintautumiseen kuin mikään muu seikka,alle +19 asteen vedessä ei mielestäni juuri kannata pinta-uistella kuhaa.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 22.07.07 - klo:19:01 kirjoittanut VaKa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Koukku67
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 23.07.07 - klo:06:12 » |
|
Yhdyn Jaskaan  Minäkin yhdyn Jaskaan  Jaahas, täällä harrastetaan "poikienvälisiä" 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Ylläpitäjä
Käyttäjä

Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 23.07.07 - klo:12:47 » |
|
lisäksi kuhan silmät ovat kuulemma vähän valon arat.
Voisiko tuosta päätellä että lämmin pilvinen keli sopisi kuhalle paremmin kuin aurinkoinen? On ollut se mielikuva että kuha on parhaiten otillaan tyynen, aurinkoisen kesäpäivän illassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|