joku vois myös kertoa siiman pituuksista
(paljonko siimaa ulkona ja millekkin kalalle) ja paljonko se vaikuttaa vaapun uintisyvyyteen
ja samalla joku vois kertoa että minkälaisella vaapulla saadaan mitäkin kalaa?
harmittaahan se "uistella kuhaa" ja saalis on pelkkää haukea

Kun kukaan muu ei ole kirjoittanu tänne mitään siimojenpituuksista niin minä voin hieman kertoa omia ajatuksia siimapituuksista. Minusta siima pituudet on sovitettava vapa lukumäärään,ettei tule sotkuja.Metrimäärää paljonko siimaa on perässä on paha sanoa mutta itse sovitan siimapituuden kalan aktiivisuuden mukaan.Kuhalle jos kuha on aktiivisella päällä minusta rittää sivuvapoihin noin 20m siimaa hyvin, samat siimapituudet käy mielestäni myös hauelle. Pasiiviselle kalalle sitten taas siimaa kannattaa antaa noin 30-35m.Taimenen uistelussa siima pituudet ovat suunilleen näin ,aktiiviselle kalalle vapautuspituus noin 25-30m ja pasiiviselle 30-40m.
Perävirran uistimet ovat aina lähes samassa paikassa,elikkä 3-4m moottorista ja 5-6m moottorista,itse olen todennut noi lukemat hyviksi.
Vaapunuintisyvyys on minusta aivan sama jos simaa on ulkona 20m tai 40m.Siiman paksuus vaikuttaa kyllä oleellisesti vaapunuintisyvyyteen.
Minusta lähes kaikki vaaput kalastaa mitätahansa kalaa. Kalastajan täytyy itse harkita että minkälaisen vaaputtimen laitaa perään uimaan,tarkoitan tällä sitä että pieni ja ohut taimenvaappu kalastaa aivan varmasti haukia ,mutta onko siinä mitään järkeä syöttää niitä hauelle.
Nämä olivat sitten minun mielipiteitäni uisteluasioista,minusta jokaisen uistelian saa ja kuuluu kertoa oma mielipiteensä siimapituuksista.

Koska kaikki ovat oikeassa ja jokainen saa uistella juuri haluamallaan pituuksilla.