Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
10.01.09 - klo:05:58

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Kalastustukku
  |   Ebookers
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Vetouistelu.info - uistelu keskustelu uistelu
|-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Aloittelijan opas
<< edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan opas  (Luettu 11946 kertaa)
Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« : 26.01.07 - klo:18:55 »

Eli tänne vois keräillä sellaisia tavaroita, mitä kannattaa hankkia kun on aloittamassa vetouistelun.
Ja tämä aihe rajoittuu, nyt ihan sunnuntai uistelijoihin, joilla kalustona heittelyvälineet ennestään.

Ja nyt jotain listaa mitä kannattaa hankkia ennenkuin lähtee vetämään uistinta.
- Järempi haavi jossa mielellään yli metrin mittainen varsi.
- Nostokoukku tai atrain, ainakin ite suosittelen hommaamaan tai tekemää. Jää muuten isot kalat uiskentelemaan, koska haavilla isoja on vaikea saada ylös.
- Pelastautumis välineet tietenkin, jos ei jo omista, koska vetouistelussa tulee usein mentyä aavallekin missä voi tuulla kovaakin.

Tässä nyt jotain suuntaa antavaa alkua tälle aiheelle Iskee silmää

Ja aloittelevat vetouistelijat voivat tietenkin kysellä täälä kannattaako, jotain tiettyä tavaraa vaikka hankkia vai pärjääkö ilmankin Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 26.01.07 - klo:19:07 kirjoittanut Tonnikala85 » tallennettu

Nipa
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 26.01.07 - klo:18:59 »

No yleensä ottaen vapatelineet on ihan kätevät.  Hymyilee
Reiden takana tai kädessä on vähän hankala vapaa pitää. Vapatelineet voi tehdä itse, jos on käden taitoa ja välineet, tai ostaa kaupasta.
Vapatelineitä.

tallennettu
igors
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 26.01.07 - klo:20:02 »

Loistava kategoria, tästä voisi antaa 10 + , juuri sellainen että jokainen "uskaltaa" kysyä neuvoja ilman että tuntee itsensä täysin hölmöksi.

Miten kalastusluvat!!   Ymmärtääkseni vetouistelija joka kalastaa useammalla kuin yhdellä vavalla tarvitsee eri luvat kuin ns.tavallinen heittouistimella kalastava. Miten yleensä pystytte järjestämään luvat itsellenne kun olen seurannnut noita uisteluveneitä, niin maantiellä niitä näkyy aika paljon,  ja siitä voinee vetää sen johtopäätöksen että monella eri vesitöllä ko veneet kulkevat.

Otetaan esimerkiksi meri alue joka ei kuulu mihinkään kalastusalueeseen eli on valtion omistama. Nyt kun minulla on kalastuskortti ja lääninkorti (niinkuin tietenkin kaikilla toivottavasti on) mitä muuta siihen tarvitaan. Jos jotain lisää tarvitaan niin mistä sellaisen saa??

Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin kalaveden omistaja myöntää (jos myöntää) näitä lupia mutta en ole koskaan kuullut miten menetellä merialueella.
tallennettu

vanhuus ja viiisaus ei ole itsestään selvä asia. Iskee silmää
jaska74
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 26.01.07 - klo:20:11 »

Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin kalaveden omistaja myöntää (jos myöntää) näitä lupia mutta en ole koskaan kuullut miten menetellä merialueella.

juuri näin. ohessa lainaus pk-seudun toiminnasta:

Kaupunki myy kuntalaisille 10 euron hintaista "uistelulupaa", joka oikeuttaa kalastamaan heittovälineillä kaupungin omistamilla vesialueilla sekä Helsingin välittömässä läheisyydessä että kaupungin omistamilla ulkoilualueilla. Uisteluluvan lisäksi 18 - 64 -vuotiaat tarvitsevat kalastuksenhoitomaksun. Uisteltaessa kaupungin myöntämällä luvalla vapojen määrää ei ole rajoitettu , paitsi kelaonginnassa, jossa vapojen määrä on rajattu kolmeen sekä yhteen vapaan uisteltaessa kesäkuussa Vanhankaupunginselällä, Laajalahdella sekä Vartiokylänlahdella.(Läänikohtainen viehekalastusmaksu oikeuttaa kalastamisen yhdellä vavalla.)

joka kunnassa on eri systeemi ja aika paljon infoa löytyy googlesta hakusanalla "uistelulupa"
tallennettu
AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 26.01.07 - klo:21:45 »

Hyvän aiheen aloitit Tonnikala! Pisteet siitä!

Laitan hieman myöhemmin tänne omia mielipiteitä ja neuvoja....
tallennettu

Linder
Vieras
« Vastaus #5 : 27.01.07 - klo:09:30 »

Eikös ne clipsi nosto väline (tai joku semmoinen) ole parempi isoille kaloille meinaan jos aikoo vapauttaa isot niin toi vahingoittaa kalaa kai vähiten Hymyilee leveästi
tallennettu
Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 27.01.07 - klo:11:01 »

Eikös ne clipsi nosto väline (tai joku semmoinen) ole parempi isoille kaloille meinaan jos aikoo vapauttaa isot niin toi vahingoittaa kalaa kai vähiten Hymyilee leveästi

Jos tarkoitit tätä, niin täälä kyllä tyrmätään tuon käyttö melko suoraan koska vahingoittaa isoja kaloja, jos niitä roikotetaan suoraan leuasta.
http://www.heittokalastus.info/forum/index.php?topic=1459.new;topicseen#new
Ja tässä pari muuta topicia, missä nostopihtiä on käsitelty.
http://www.heittokalastus.info/forum/index.php/topic,29.0.html
tallennettu

kevytkalastaja
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 27.01.07 - klo:23:22 »

Mä puutun sen verta, että ISOLLA haavilla ISON hauen ylösotto ei ole sen kummempi operaatio kuin koukulla, atraimella etc. Päinvastoin, etenkin aloittelija omaksuu haavinkäytön huomattavasti nopeemmin kun muiden apuvälineiden. Isolla tarkoitan vähintään metrin korkuista havaspussia, jonka halkaisija saa olla sopivan reilu 120+cm hauelle.
tallennettu

Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 27.01.07 - klo:23:51 »

Mä puutun sen verta, että ISOLLA haavilla ISON hauen ylösotto ei ole sen kummempi operaatio kuin koukulla, atraimella etc. Päinvastoin, etenkin aloittelija omaksuu haavinkäytön huomattavasti nopeemmin kun muiden apuvälineiden. Isolla tarkoitan vähintään metrin korkuista havaspussia, jonka halkaisija saa olla sopivan reilu 120+cm hauelle.

No näinhän se kyllä on.
Atraimella on kuitenkin kaikista helpoin iskeä iso hauki, jos sen kerta ottaa. Ei tarvitse kuin väsytellä hauki veneen vierelle ja iskeä siihen atraimella ja nostaa sillä veneeseen. Tämä tietysti vaatii kyllä sen että atraimessa on vähintään 2m varsi ja itse atrainosa on tarpeeksi jämäkkää tekoa ja tarpeeksi iso, että sillä osuu.

Oma atrain on noin 2.5m alumiiniputken päässä ja itse atrainosalla on leveyttä noin 30cm, piikkejä on kuusi ja ne ovat noin 25cm pitkiä. Ja tämä on tietenkin made by omavalmiste Hymyilee

Haavillakin kokematon menettää helposti kalansa, jos yrittää ottaa väärällä taktiikalla.
tallennettu

jaska74
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 28.01.07 - klo:00:34 »

irrottelin vaappua haavista vartin... heitin haavin mäkeen ja ostin leukapihdit  Hymyilee
tallennettu
igors
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 28.01.07 - klo:12:10 »

Henkilökohtaisesti pidän haavia parhaana mahdollisena hankintana jos vain yksi vaihto-ehto olisi käytettävissä. Mikäli on tarkoituksena päästää lähes kaikki (itsellä 90%) hauet takaisin, niin ei ole haavin voittanutta. Nykyinen haavini, mitä en edes ole päässsyt käytännössä kokeilemaan, on huomattavasti isonpi kuin entinen.  Entisellä  pienehköllä haavilla sain yksinollessani ylös 9.1 kiloisen hauen ja kaverin avustuksella yli kymppikiloisen.
Uuden haavin mitat ovat halkaisija 80 sm, syvyys 70 sm ja varren pituus on tällä hetkellä säädettynä 135 sm, pituutta on mahdollisuus säätää lisää, tuntuu ainakin tässä pituudessa todella tukevalta.  Parasta haavissa on havaksen solmimattomuus, siinä siis ei ole solmuja. En ota kaloja veneeseen jos ei ihan pakko ole. Valtaosan saa irroitettua pitämällä perukkeesta kiinni ja tongillä irrottamalla koukut leuasta.  Jos kuitenkin joudun kalan ottamaan haaviin niin havaksen solmimattomuus auttaa kalan ihon säilymistä parenmmassa kunnossa kuin entisessä haavissa.

Koukkujen sotkeutuminen haaviin on hankala juttu enkä täysin ole siltä itsekään välttynyt.  Samoin koukkujen kiinnijääminen havaksen ulkopuolelle, jonka seurauksena on lähes aina kalan karkaaminen. Jokaisella tavalla on omat huonot ja hyvät puolensa mutta kuten sanottu valintani on ehdottomasti haavi.
tallennettu

AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #11 : 28.01.07 - klo:14:19 »

Olisiko sulla igors laittaa kuvaa tuosta solmimattomasta haavista? Tarvitsisin itsekkin samankaltaisen haavin, koska nykyisessä haavissani on ristikkäisissä langoissa solmut ja koukut ovat jatkuvasti solmuissa kiinni. Ja irroitukseen menee 10 - 15 minuuttia "kallista" ja hyvää vetouisteluaikaa....  Epävarma
tallennettu

igors
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #12 : 28.01.07 - klo:16:20 »

Sorry.  Minun täytyy tunnustaaa että en osaa liittää valokuvia tähän vehkeeseen. En osaa edes käyttää "lainauksia" joten joudun kirjoittamaan kaiken.  Kunhan kesä koittaa niin uskoisin että tytäreni on saanut minut oppimaan enenmän tämän koneen käyttöä.

Ostin tämän haavin Motomarketista (Porissa) mitat ovatkin jo siellä.Haavin havaksen ihan ylin osa on erittäin tiheäkudoksisita materiaalia ilman solmuja samoin kuin haavin alaosa. Keskiosa havaksesta on lähes normaalia mutta siis ilman solmuja. Kävin vielä äsken katsomassa miten se on tehty mutta en osaa sitä kirjoittamalla selvittää.
tallennettu

Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #13 : 02.02.07 - klo:17:03 »

Nyt on tainnut tuossa nostovälinekeskustelun tuoksinassa unohtua olennainen eli aloittelevan vetouistelijan olisi hyvä hommata alkuun muutamia hyviä vetoon tarkoitettuja vaappuja. Lusikatkin kyllä käy mutta paras paikka ehkä niille olisi kaislikoiden reunamat koska niillä ei vaan tahdo päästä tarpeeksi syvälle. Sopivista väreistä kannattaa lukea vinkkejä näiltä palstoilta ja kysellä paikallisilta kalamestareilta.

Toinen mikä tulee mieleen pohjatärppien tai niiden isomusten varalle, on hieman kestävämpää siimaa kuin mitä heittelyssä käytetään.
tallennettu
igors
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #14 : 03.02.07 - klo:19:54 »

hyvä Stögö Virnistää Onhan haavikin tosin tärkeä mutta jatketaan eteenpäin. Ottakaa nyt muutkin palstalla kävijät kantaa.  Mikä on mielestäsi sopiva siima?  Itse käytän ns isommissa keloissa, Calgutta 400  ja shimano 8000, power pro:ta läpimitaltaan noin 0.25 mm.  En muista tarkalleen,  mutta tota suuruusluokkaa se on.  Mikäli se on kestänyt kymppikiloisen hauen niin kyllä se todennäköisesti on riittävän kestävää.  Suurempana ongelmana on uistimet: miten ne saa kulkemaan syvemmällä ilman että pitäisi ostaa jotain syvääjiä? Minä en ole oikein vaappujen ystävä koska olen eniten saanut kalaa raudalla, toki minulla muutama vaappu on. Sano oma mielipiteesi , jos joutuisit tulemaan toimeen vain muutamalla vaapulla niin mitkä olisivat suosikkisi?

Ostin viimevuonna jotain painovaappuja, en tosin ehtinyt niitä käyttää, painoa niillä on jotain 50 - 80 grammaa ja periaatteena oli että niihin laitettaisiin jokin muu uistin kulkemaan mukaan.  Ohjeet olivat kyllä aivan perseestä. Niissä oli jokin ihmeellisen näköinen potkuri takaosassa ja en oikein tajunnut miten siihen saisi toisen uistimen liitettyä, ilman että se potkuri ei "rullaisi" siimaa itseensä.

Tämä voi tuntua tyhmältä kysymykseltä mutta olen antanut itseni ymmärtää että tämä palsta on myöskin tyhmiä kysymyksiä varten.

tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Vetouistelu.info