Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
10.01.09 - klo:06:06

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Kalastustukku
  |   Ebookers
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Vetouistelu.info - uistelu keskustelu uistelu
|-+  Välineet
| |-+  Vavat
| | |-+  Vetovapojen ominaisuudet.
<< edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vetovapojen ominaisuudet.  (Luettu 2669 kertaa)
Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« : 04.12.06 - klo:07:23 »

Mitä "vaadit" vavalta kalastuksen aikana? Mitkä ominaisuudet vavoissa on teidän mielestä tärkeimmät vedossa ja/tai väsytyksessä?
tallennettu
AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 04.12.06 - klo:21:42 »

Mitä "vaadit" vavalta kalastuksen aikana? Mitkä ominaisuudet vavoissa on teidän mielestä tärkeimmät vedossa ja/tai väsytyksessä?

Mulle riittäis sellainen vapa, jonka olisi pystyasennossa kohtuu jäykkä. Mutta kuitenkin sen verran tunnokas, että kalojen iskut tuntuisivat tunnokkaasti. Tärkeimpänä ominaisuuten pidän vavan tunnokkuutta. Vähän samankaltainen asia kuin polkupyörän rattaiden ilmanpaine.  Hymyilee leveästi
tallennettu

jpsuominen
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 06.12.06 - klo:11:58 »

Riippuu aika pitkälti mihin tarkoitukseen vapaa on hankkimassa. Pikkuplaanareissa saisi mielellään olla aika jäykät ja kärkitoimiset kepit, että plaanari ei vedä vapaa jo tyhjänä aivan solmuun. Kärkitoiminen siksi, että toivottavasti pienetkin kalat saisi tärpistään ilmoitettua. Syvääjien kanssa vähän sama juttu. Vavan pitää kestää syvääjien veto ilman että menevät täysin solmuun. Jotkut suosivat syvääjien kansa pitkiä vapoja, itselläni ei niinkään väliä vavan pituuden kanssa.

Takiloihin taas vaaditaan sitten täysin erilaiset kepit, eli kokotoimiset ja ennen kaikkea kestävät. Vaparenkaitakaan ei voi olla liikaa. Erässä oli joku numero sitten kerrankin ihan hyvä testi eri vetovapojen välillä, jossa myös noita hyvän vavan ominaisuuksia jonkin verran valotettiin. Oli mielestäni ihan lukemisen arvoista kamaa.
tallennettu

Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 18.12.06 - klo:17:20 »

Kyllähän nuo pelkät vetovavat saa olla mun mielestä melko jäykkiä. Kala jää paremmin kiinni kun ei oo ite antamas vastaiskua. Kyllähän sitä yleensä isompaa kalaakin yrittää vetämällä kuin heittelemällä, joten senkin vuoksi järeämpää kalustoa.
tallennettu

KALAMIES_
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 02.01.07 - klo:16:12 »

Kyllähän nuo pelkät vetovavat saa olla mun mielestä melko jäykkiä. Kala jää paremmin kiinni kun ei oo ite antamas vastaiskua.
Samat sanat ja sit viä lisään ,että mielestäni saa olla aika lyhyet vavat että niiden kanssa on helppo toimia pienessäkin veneessä Hymyilee Se on yhtätuskaa jos siima menee sekasin vavanpäästä ja on pitkä vapa Virnistää (Koittaa siinä sitten kurotella kun on muutenkin lyhyt henkilö) Pyörittää silmiään Mulla/isällä on 138cm vavat Cool Sori laitoin aluks väärän vavan mitan nyt on korjattu ja toi on oikein.
« Viimeksi muokattu: 09.01.07 - klo:15:36 kirjoittanut KALAMIES_ » tallennettu

Kyllä, tai sit ei
-P-
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 03.01.07 - klo:18:00 »

En pysty sanomaan parasta vapaa, kun ei tiedä, mimmonen kela ja siimat siinä on. Kuitu/mono vaatii hiukka erilaista toimintaa ja jos on pienehkö, suurella välityksellä oleva kela, niin sekin vaatii erilaisen vavan, kuin esim minun Pennin "vinssit"

-P-

tallennettu

"Vain hullut eivät epäile mielenterveyttään"
"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
     -Minä-
Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 03.01.07 - klo:23:08 »

Lähinnä tarkoitinkin että jos olisit ostamassa vapaa (kelasta ei tietoa), mitkä ominaisuudet on sinulle tärkeitä. Hymyilee
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 04.01.07 - klo:09:32 »

No omasta virheestä oppineena tulee ensimmäisenä mieleen tuo käteen sopivuus. Ekat vetovavat kun osti niin ei tullut tuohon ominaisuuteen kiinnitettyä huomiota. Ei tarvinut olla mikään isokaan kala niin noi halpiskepit oli aivan hirveitä pitää kädessä, varsinkin kun on tottunut haspelin otteisiin. Ensi keväänä menen kauppaan kyllä kelan kanssa ja kokeilen miltä tuntuu kourassa kelan kanssa. Tai niinhän se aina pitäisi tehdä Nolostunut Nolostunut
tallennettu

-P-
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 04.01.07 - klo:13:13 »

Lähinnä tarkoitinkin että jos olisit ostamassa vapaa (kelasta ei tietoa), mitkä ominaisuudet on sinulle tärkeitä. Hymyilee

Tästähän sitä ollaan venekeskusteluitakin käyty...

Shakespearin rumat kepit on arvostettuja ja kohtuu hyviä, varsinkin monosiiman kanssa. Ite suosin Daiwa Jupiter Boat-vapaa, kuitusiimaa ja Pennin kelat. 7-jalkaisina on koko sarja, hinta luokkaa 15€ kipale. Sit on yksittäisinä U-S sinappitiikeri (BWD2200)7", BF striker 10" ja heittoon Kunnan Millennium 9".

RT Hardcoren nimiin vannoo moni, samoin kuin Abu Workhorse. Abun trollingejakin näkyy paljon, itellä moinen mökkisetissä.

Vapakin on aika henkilökohtainen asia, mimmonen käteen istuu. Toiset tykkää käskyttää jäykähköllä(monofiilisiima) vavalla, ite annan vavan ja kelan tehdä töitä ja myötäilen(kuitusiima).

Eli siis omat preferenssit, hidas/puolinopea kokotoiminen vapa, jossa alkutaivutus kärjessä helposti tapahtuva ja lyhyt kahvaosa. Pituus noin 7-8 jalkaa. Nää on toimineet niin takilassa, plaanarissa, kuin suorallakin vedolla.

Yhtä oikeeta ei tähän(kään) ole kai olemassa.

-P-
tallennettu

"Vain hullut eivät epäile mielenterveyttään"
"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
     -Minä-
HeQ
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 04.01.07 - klo:17:37 »

Minä en välitä vavasta melkein mitään kunhan ei ole mikään kuminauha tai liian pitkä/lyhyt. Muuten ihan sama, olkon vaika bambukeppi.  Virnistää
tallennettu

VÄÄRÄ VAPA! SE ON SIINÄ TOISESSA! Virnistää
Linder
Vieras
« Vastaus #10 : 09.01.07 - klo:11:18 »

Joku suositteli noita levittäjä vapoja 3-4m mut täällä ei kukaan onkos huu haata vai kuuluuko eri kalastukseen(aloittelia) Epävarma
tallennettu
Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #11 : 09.01.07 - klo:11:32 »

Joku suositteli noita levittäjä vapoja 3-4m mut täällä ei kukaan onkos huu haata vai kuuluuko eri kalastukseen(aloittelia) Epävarma

Mulla on yks tollanen 3.8m teleskooppi vapa ja on se ihan kätevä plaanarin korvaaja. Melkoisen kömpelö vain kun siihen ottaa kunnon kala kiinni. Kesällä siihen otti kiinni tollanen 11,36kg hauki, niin meinas olla vähä pitelemistä sen kans. Vavasta tulee niin pitkä vipuvarsi, että kalan voimat moninkertaistuivat ja muutenkin jo tuollaisella yli kymppi kiloisella hauella on mukavasti voimaa. Vapatelineet pitää olla kyllä järeämpää tekoa kun käyttää tollasta 3.8m vapaa, muoviset vapatelineet antavat periksi niin paljon, että ei kalat tartu kiinni ollenkaan. Ja voivat jopa hajotakin, joten rautaiset vapatelineet, niin sitten tohtii käyttää tollasta Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 15.01.07 - klo:17:22 kirjoittanut Tonnikala85 » tallennettu

tomppa
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 15.01.07 - klo:17:16 »

Kyllähän nuo pelkät vetovavat saa olla mun mielestä melko jäykkiä. Kala jää paremmin kiinni kun ei oo ite antamas vastaiskua.

Kyllä nuo paremman kalan tärpit on sen verran rajuja yleensä että tartuttavat itse itsensä vaikka hiukan "löysempi" keppi olisikin. Pienemmät saakin sitten lähteä irti jos siitä on kiinni  Hymyilee leveästi
tallennettu

I've fished most of my life, the rest I've wasted...
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Vetouistelu.info