Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:23:35

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Kalastustukku
  |   Ebookers
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Vetouistelu.info - uistelu keskustelu uistelu
|-+  Välineet
| |-+  Uistimet
| | |-+  Vaaput
| | | |-+  Tummaan järviveteen pyytäviä kuhavaappuja
<< edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tummaan järviveteen pyytäviä kuhavaappuja  (Luettu 7657 kertaa)
Mauno / RP-Team
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 12.12.06 - klo:11:31 »

Kiitoksia vielä MikeTonicille hienoista kommenteista kuhanuisteluun Hymyilee
Saman periaatteen vetoukkoja olen itsekkin, että aiha kannattaa vaihdella mahdollisimman valjon vetonopeuksia, tehdä kaarroksia ja jopo välillä pysäyttää vieheet.
Aikanaan tuli jurrattua pitkin järvenselkiä tasakaasulla ja vältellen "turhia" mutkia, mutta kun huomasi tuon nopeuden muutokseten tehokkuuden, niin johan alkoi tulemaan tulosta Hymyilee
Tuo vaappujen valinta on mulla varmaan ollut suurin syy kuhattomuuteen, kun enimmäkseen on tullut noita "vilkkaita" taimenpulikoita syötettyä kuhakarikoiden kupeessa.
No ens kesälle tilanne on paremmalla mallilla, kun pakista löytyy kuhaVikkejä, sekä Mikko Procyonin tekemiä Oulujärven kuhavaappuja Iskee silmää
tallennettu

AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #16 : 12.12.06 - klo:12:07 »

"Iso käsi" Maunolle ja MikeTonicille uusista vinkeistä vaappu ja uistelumenetelmien puolesta! Pokkaa ja kumartaa!!!

Meillä (muijan siskon poika ja mä) on ollut samankaltaisia ongelmia parina kesänä, että kuhaa on muutaman pullukka saatu, mutta ihan kuin syönti loppuisi kesken vaikka pikkukalat ovatkin pinnalla. Ja tasakaasulla ollaan ajeltu, pitänee muuttaa ensi kesänä ajorytmejä. Kiitos vielä kerran!  Iskee silmää

Ps. lissääkin saa laittaa....  Iskee silmää
tallennettu

MikeTonic
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #17 : 12.12.06 - klo:12:16 »

No ens kesälle tilanne on paremmalla mallilla, kun pakista löytyy kuhaVikkejä, sekä Mikko Procyonin tekemiä Oulujärven kuhavaappuja Iskee silmää

Myös itselleni on kuhaVikki tulossa, kunhan Villes käy sen virittämässä kuntoon. On ollut valmiina jo jonkin aikaa, mutta jäät tulivat häiritsemään tätä tapahtumaa. Täytyy varmaan kysyä, että onko Pohjanmaalta jäät sulaneet... Eikös RP-Team saanut komean Vikin meripyyntiä varten 45cm tai jotain?

Itse olen ihastunut kuhavaapuista erityisesti Pertzan tekemiin kuhavaappuihin (ja Hoppiksen runkoon). Onneksi sain yhden muikun ostettua. Pertza tekee suurimmaksi osaksi omaan makuuni hieman liian räikeillä väreillä, mutta laatu on hulppeaa. Samaten Jöössin tuotantoa kannattaa pitää silmällä. Sain häneltä ostettua muutaman kuhavaapun ensi kesää varten. Myös Pjhir:n eli PJH-Vaappua pitää ensi kesänä kokeilla ( http://kotisivu.dnainternet.net/paulihi/kuhahaaki.html ). Mikko Procyonin vaappuja en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta jälki on ollut silmiä hivelevää hänelläkin. Varmasti toimii...

« Viimeksi muokattu: 12.12.06 - klo:12:27 kirjoittanut MikeTonic » tallennettu
Mauno / RP-Team
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 12.12.06 - klo:12:28 »

... Eikös RP-Team saanut komean Vikin meripyyntiä varten 45cm tai jotain?

Kuvissa olen vain nähnyt tämän Villesin mahtituotoksen, koska vaappu meni suoraan Nypylle (joka on meidän porukassa avustavana henkilönä).

Pitääpä katsella tarkkaan myös noita muidenkin tekeleitä, joita mainitsit.
On tosiaan noissa Villesin ja Mikon vaapuissa ainakin laatu kohdallaan. Mikon vaappuja en itsekkään ole vielä päässyt tositoimessa testaamaan, mutta Villesin tekemät taimenvaaput pääsi loppukesästä uimaan ja todella hyvin maistui jalokalalle Hymyilee
Sellainen tummanvihreä Vikki oli ehdoton peli taimenelle (tuossa kalan suussa) ja olipa keskellä järvenselkää (Niskanselkä Oulujärvellä) sellainen tärppi, joka oikaisi 2 koukkua Järkyttynyt
Veti siimaa ulos sellaista kyytiä, että piti jo jarru säätää melkeimpä tappiin, ettei vie kaikkia siimoja ja lopputuloksena tosiaan koukut suoristui Epävarma

tallennettu

Mauno / RP-Team
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #19 : 12.12.06 - klo:13:29 »

Laitellaan nyt vielä kuhan mallia, niin on tavotetta ens kesälle. (niin ja nämä on tullut verkolla, mutta eiköhän ens kesänä tällaisia ja vieläkin suurempia oteta myös uistimilla Iskee silmää)

tallennettu

AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #20 : 12.12.06 - klo:17:02 »

Voi vimpula teidän kanssa, koko ajan tulee vain entistä siistimpiä kuhavaappuja esille. Vitsi mun palkka ei riitä enään mihikään ku pitää tulevaa pakkia "koristaa". Mun ostoslistasta taitaa tulla järettömän pitkä, jos meinaan haalata/ostaa edes murto-osan suosittelemistanne vaapuista Iskee silmää

Sitten villiarvaus Maunon saamista verkkokuhista, onko tuo ylempi painoltaan jotain ~4,5kg? Itse sain viime kesänä ~3,5kg:n kuhan pötkäleen. Ohessa kuva, tosin hieman pienehköltä se näyttää...  Hymyilee

* kuhakiokala_1.jpg (78.34 kilotavua, 700x525 - tarkasteltu 157 kertaa.)
tallennettu

Mauno / RP-Team
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #21 : 12.12.06 - klo:17:13 »

Aika lähelle painoarvaus meni, suuremmalla painoa 4.8kg ja tosiaan heinäkuun puolessa välissä oli verkkoon uinut tuo mötikkä.
Oon löytänyt siitä ihan mökin läheltä sellaisen paikan, jossa melekeempä aina on verkoissa kuhia, mutta ei uistimessa Näyttää kieltä
No nyt on tullut täällä MikeTonicilta hyvät neuvot ja Villesiltä, sekä Mikko Procyonilta kunnon vaaput, niin eiköhän niitä kuhia ala mullekkin uistimiin tulemaan Hymyilee
tallennettu

AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #22 : 13.12.06 - klo:12:17 »

... Eikös RP-Team saanut komean Vikin meripyyntiä varten 45cm tai jotain?

Kuvissa olen vain nähnyt tämän Villesin mahtituotoksen, koska vaappu meni suoraan Nypylle (joka on meidän porukassa avustavana henkilönä).

Pitääpä katsella tarkkaan myös noita muidenkin tekeleitä, joita mainitsit.
On tosiaan noissa Villesin ja Mikon vaapuissa ainakin laatu kohdallaan. Mikon vaappuja en itsekkään ole vielä päässyt tositoimessa testaamaan, mutta Villesin tekemät taimenvaaput pääsi loppukesästä uimaan ja todella hyvin maistui jalokalalle Hymyilee
Sellainen tummanvihreä Vikki oli ehdoton peli taimenelle (tuossa kalan suussa) ja olipa keskellä järvenselkää (Niskanselkä Oulujärvellä) sellainen tärppi, joka oikaisi 2 koukkua Järkyttynyt
Veti siimaa ulos sellaista kyytiä, että piti jo jarru säätää melkeimpä tappiin, ettei vie kaikkia siimoja ja lopputuloksena tosiaan koukut suoristui Epävarma

Löytyykö tuota Villes-vaappua vielä muualta kuin RP-Teamin käytöstä?
tallennettu

MikeTonic
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #23 : 13.12.06 - klo:14:15 »

Kysyähän Villeltä suoraan: http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?t=7662

Villes valmistaa "Vikki" (kuha, lohi, taimen yms malleja) ja "Erikoone" (=jerkki) nimisiä merkkejä. Näkyy myös tekevän kevennettyjä ja kirjolohelle/siialle ravintoa.
« Viimeksi muokattu: 13.12.06 - klo:14:20 kirjoittanut MikeTonic » tallennettu
Mauno / RP-Team
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #24 : 13.12.06 - klo:15:23 »

Löytyykö tuota Villes-vaappua vielä muualta kuin RP-Teamin käytöstä?

Tätä taimenen suussa olevaa kyllä löytyy Villesiltä (toivottavasti ehtii tehdä talven aikana lisää). Tämä ei ole se Villen tekemä RP-vaappu.
Mulla on tuota mallia myös vaaleamman vihreänä. sekä kahdella eri tummusasteella violettina. Siositelen kyllä tuota mallia Hymyilee
tallennettu

VaKa
Mr Jurmo
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #25 : 18.12.06 - klo:16:27 »

Minun mielestä kuhavaapun pitää tummassa vedessä rämistä siksi minun valinta on yleensä
Storm thunder crank.Toinen mikä toimii on pieni uintiset vaaput/jigit läkkärän takana vedettynä.
Läkkärä antaa minun mielestä hienon ja vaihtelevan uinnin vedettäville uistimille.
tallennettu
jpsuominen
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #26 : 18.12.06 - klo:19:25 »

Läkkärä antaa minun mielestä hienon ja vaihtelevan uinnin vedettäville uistimille.

Läkkärä == Action disc? Mitenkäs tuo toimii vaapun kanssa? Eikö se sotke sen vaapun omaa uintia ja kieputa vaappua miten sattuu? Pitäisi varmaan noitakin hommata, kun ovat kuulemma toimivia myös täkyuistelussa.
tallennettu

VaKa
Mr Jurmo
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #27 : 18.12.06 - klo:21:14 »

Ei se sotke pieniuintisen vaapun liikettä,voimakas uintiset onkin sitten jo eri juttu.
tallennettu
Jykä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #28 : 19.12.06 - klo:12:38 »

Oli se järvi minkä värinen tahansa, niin ainakin omassa käytössä väri Firetiger on aina vedessä, vieheenä yleensä joku Stormin kuhakapula, esim. loistavaakin loistavampi Deep Thunderstick. Toki myös luonnonvärit kuuluvat olennaisena osana palettiin, ja tummavetisissä järvissä, kuten Kyyvedessä, vedessä viihtyy Rapalan ahvenväri, eli semmoinen hieman tummempi ahven. Myös sini-hopea on väri jota ei kuhanuistelussa kannata aliarvioida, olipa veden väri mikä tahansa.
Uistimista listaisin omassa käytössäni hyväksi havaitut
Storm Deep Thunderstick
Rapala Shad Rap Deep Runner (erityisesti potkurivirtaan)
Storm Thunder Crank
Storm Wiggle Wart (potkurivirtaan)
Bomber 15A tai 16A
Rapala Magnum 11 ja 14cm
Väripaletti voisi viidelle vavalle olla seuraava: pikkuplaanariin FT, laidalle sini-hopea, potkurivirtaan ahven, laidalle SFC ja toiseen plaanariin vapaavalintainen omaa silmää miellyttävä yllätysveto.
tallennettu
MikeTonic
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #29 : 19.12.06 - klo:13:53 »

Tuosta Stormin Tunderstickistä on tulossa ensi vuonna (2007) myyntiin vanha Thunderstick malli kahdeksan värin voimin - ainakin SHS:n mukaan.
http://www.suomenhaukiseura.com/uutiset.shtml

Sitähän on yleisesti toivottu takaisin kuhan uistelijoiden keskuudessa. Itse en ole vielä vanhempaan malliin tutustunut, mutta ensi kesänä sitten.

Vaikka ihmiset kertovat täällä omia suositusvärejä ja vaappuja, todellisuudessa ne omat suosikit löytää vasta kokeilemalla. Itselleen uusilla vesillä parin ensimmäisen kesän kohdalla kannattaa kokeilla erilaisia värejä, jotta järvelle tyypilliset värit löytyvät. Kannattaa yrittää udella muilta vesillä liikkujilta mitkä ovat heidän suosikkejaan (jotkut kertovat ja toiset eivät kerro). Monesti on myös sanottu nyrkkisääntönä, että kirkkaalla säällä kirkkaita kuvia ja hämärässä/pimeällä tummempia. Kalojen perkaamisen ohessa tarkkailla myös vatsalaukun sisältöä. Jos kuhien pääsaaliskala on esimerkiksi särki, kuore, ahven tai muikku, on vatsalaukun pohjalta helppo tehdä seuraavalla reissulla valintoja ainakin luonnonvärien suhteen.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Vetouistelu.info