Katso halvat kalastusmökit tästä!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
12.03.10 - klo:08:22

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Kalastustukku
  |   Kalastusvälineliike   |   Venevakuutus
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Vetouistelu.info - uistelu keskustelu uistelu
|-+  Välineet
| |-+  Uistimet
| | |-+  Vaaput
| | | |-+  Mikä tekee kuhavaapusta hyvän/toimivan?
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mikä tekee kuhavaapusta hyvän/toimivan?  (Luettu 2043 kertaa)
MikeTonic
Käyttäjä
*

Profiili
« : 11.01.07 - klo:15:05 »

Olen pohtinut useamman vuoden, että mitkä ovat ne ominaisuudet mitkä tekevät kuhavaapusta hyvän? Olen luonnollisesti pyrkinyt kokeilemaan erilaisia vaappuja kuhan vetouistelussa ja pyrkinyt ammentamaan tietoa kirjallisuudesta ja netin välityksellä. Siitä huolimatta kuhavaapun valinta on useimmiten vaikea ratkaisu reissuun lähdettäessä, koska

- toiset vannovat satulalappuun, toiset taas porraslappuun
- toisten mielestä vaapun on oltava ns kynämallinen ja toisten mielestä pulskea
- toisten mielestä kuhavaapun on oltava ärsyväreissä ja toisten mielestä taas luonnonväreissä
- toisten mielestä vaapun materiaalin on oltava muovia, toiset taas vannovat puumateriaaleihin
- toisten mielestä vaapun uinnin on oltava sirisevää, kun taas toisten mielestä sen on oltava kylkiään näyttävää tai jopa pyörähtää välillä kokonaan akselinsa ympäri
- toisten mielestä kuhavaapussa on ehdottomasti oltava kuulat sisällä ja toisten mielestä sillä ei ole väliä
- toisten mielestä yöllä on ehdottomasti uisteltava aivan pinnasta ja päivällä syvemmältä ja toisten mielestä sillä ei ole niin väliä

Mitä etuja ja haittoja noissa erilaisissa ominaisuuksissa on toisiinsa nähden? Minkälaisia kokemuksia teillä on asian tiimoilta?

Luonnollisesti nämä ovat senkin vuoksi vaikeita, että vesistöt ovat erilaisia (toiset kirkkaita/tummia, toiset matalia/syviä,...) toisiinsa nähden. Tästä syystä olisi hyvä, jos voisitte kertoa omia kokemuksianne millaisessa vesistössä teidän kokemustenne mukaan mikäkin vaihtoehto toimii. Jos teillä on myös kokemuksia eri vuodenajoista (lämmin vesi vs kylmä vesi) ja niiden vaikutuksesta kuhavaapun valintaan, tuokaa sekin esille.
tallennettu
Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 11.01.07 - klo:17:08 »

Pienen mietinnän jälkeen tulin siihen tulokseen, että luonnollisemmat värit toimii paremmin valoisaan aikaan ja kun alkaa hämärtyä, siirtyy toimivat värit enemmän ärsykkeisiin päin. "Ylilämpimän" veden aikaan valoisallakin pitää olla hieman ärsykettä seassa, mutta kun vesi jäähtyy sinne 15:sta tietämille toimii taas oikeat luonnon värit hieman paremmin. Myös kontrastia pitää uistimessa olla edes hieman toimiakseen.

Vesistö, jossä kalastan, on perus ruskeaa ja selkeää eli ei sedimenttiä juurikaan.

Nämä ovat siis minun huomioita/päätelmiä/mielipiteitä ja saa väittää vastaan. Hymyilee

Edit: Typoja
« Viimeksi muokattu: 13.01.07 - klo:11:44 kirjoittanut Stögö » tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #2 : 12.01.07 - klo:21:23 »

Mä taas olen saanut todella hyvin kuhaa päivällä ja muutenkin valoisaan aikaan räikeillä väreillä ja iltaa kohti tummentaa uistimia ja muuttaa luonnonväreihin päin.
Tosin se räikeä on antanut hyvin illalla ja yölläkin. Mut silakanvärinen ja tummanruskea on ollut hyvä pimeellä.

Stormin thunder crankilla olen vetänyt eniten kuhaa ylös. Se räminä on todella hyvä asia.
tallennettu
AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 12.01.07 - klo:23:42 »

Mä taas olen saanut todella hyvin kuhaa päivällä ja muutenkin valoisaan aikaan räikeillä väreillä ja iltaa kohti tummentaa uistimia ja muuttaa luonnonväreihin päin.
Tosin se räikeä on antanut hyvin illalla ja yölläkin. Mut silakanvärinen ja tummanruskea on ollut hyvä pimeellä.

Stormin thunder crankilla olen vetänyt eniten kuhaa ylös. Se räminä on todella hyvä asia.

Laitatko temesi kuvaa tuosta sun kuhalle kelpaavasta Stormin Thunder Crakistä? Kiitti!  Iskee silmää
Esim. galleriaan....
tallennettu

Nipa
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 12.01.07 - klo:23:46 »

Laitatko temesi kuvaa tuosta sun kuhalle kelpaavasta Stormin Thunder Crakistä? Kiitti!  Iskee silmää
Esim. galleriaan....
Oliskohan tästä 393?
tallennettu
KALAMIES_
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 12.01.07 - klo:23:51 »

Mulla on noita 2kpl ja on niilä tullu muistaakseni muutama kuhakin Virnistää
Värinä mulla on toi 360 ja joku muu Hymyilee leveästi
tallennettu

Kyllä, tai sit ei
MikeTonic
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 13.01.07 - klo:09:43 »

Hei kaverit, kyse ei ollut omista kuhaviehesuosikeista ja niiden liottamisesta vedessä. Kyse oli yleensä ottaen miettiä, että miksi peräkkäisinä päivinä kuhat valitsevat toisen uistimen, vaikka olosuhteet olisivat täysin samat?

Tuntuu siltä, että vaikka sääolosuhteet olisivat samanlaiset (kevät, helle, pitkä helle, sadejakso, syksy,...) siitä huolimatta sääolosuhteelle soveltuva uistin ei peräkkäisinä kesinä kelpaa tai välttämättä edes saman kesän sisällä. Tätä on kaikenlisäksi jatkunut useamman vuoden ajan eli vanhat suosikit tulevat syrjäytetyksi syksyyn mennessä. Menneiden vuosien suosikit toki saavat huomattavasti enemmän peliaikaa, kuin sellaiset jotka eivät ole siihen kesään mennessä toimineet.

Ensimmäisessä viestissäni luettelin tekijöitä, jotka vaikuttavat valintatilanteeseen. Sen lisäksi on toki mainittava, että myös vetonopeus vaikuttaa uistimen uintiin. Toiset uistimet toimivat hitaalla vedolla ja toiset taas nopealla.

Jos teillä on nyrkkisääntöjä valinnan helpottamiseksi, kertokaa niistä tässä ketjussa. Täällä on jo muita aiheita, johon voinette listata ne suosikki kuhauistimenne. Pystään siis aiheessa.

Toisaalta hyvä ettei kalastamista ole tehty liian helpoksi, koska juuri se tekee kalastamisesta mielenkiintoisen Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 13.01.07 - klo:09:45 kirjoittanut MikeTonic » tallennettu
KALAMIES_
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 13.01.07 - klo:10:58 »

Hei kaverit, kyse ei ollut omista kuhaviehesuosikeista ja niiden liottamisesta vedessä.
Olen hyvin pahoillani Vaikenee
tallennettu

Kyllä, tai sit ei
temesi
Vieras
« Vastaus #8 : 13.01.07 - klo:18:40 »

Esim. galleriaan....

Joo se on varmaan toi 393. Mut toi keltainen selkä kyllä hämää mua jos se on toi. Meinaan et toi keltainen on niin räikeä et silmiä melkeen kirvelee kun sitä kattelee.
Tossa kuvassa näyttää kovin haalealta.
tallennettu
Clbr
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 13.01.07 - klo:20:24 »

Ennen käytettiin paljonkin noita stormia juurikin tuota keltavalkeaa ja hyvinhän se toimi. Sitten vaihettiin Jesseihin jotka myös toimivat hyvin. Mutta mikään kun ei tahdo pysyväksi jäädä ja kalaahan ei koskaan liikaa saa niin päätimme kokeilla vielä jotain muuta. Tätä nykyä perässä kuhauistelussa on pääsääntöisesti ainoastaan Bombereita tai sitten Sepen tuureja Kuha/hauki ja Haukimalli, riippuen tietty veden syvyyksistä. Matalikon reunaa on hyvä pommittaa syvännepalikoilla Hymyilee Tietty ei liian matalaa jotta pysyy tuo kalan kaliiperikin isompana..
tallennettu
Ruoska
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 13.01.07 - klo:21:57 »

Tere,

Aika paljon tuli bompereita vedettyä, lämpimän veden aikaan hyvänä ominaisuutena pitäisin uinnin pysymistä "reiluna", vaikka vetovauhteja ajelisikin aikas alas. Hyvä yleispeli, ja vauhtiskaala suuri. Välillä tuntunut, että aavistuksen hidas tuo potku alle 3km/h vauhdeilla, ja monesti tapahtumia ruvennut tulemaan vetovauhtia nostamalla, jolloin uinti tihenee. Vaikuttaako siihen parannukseen sitten tiheämpi uinti, vai suurempi räminä, siitä ei tietoa. Vuoksit nykyään käytössä, ja aikas usein tulee se tapahtuma suoraan uivassa, eli mun mielestä hyvän kuhavaapun ei ole pakollista pyörähtää, ja muutenkin tuommoinen monouinti tuntuisi kuhalle kelpaavan. Nämä siis omia päätelmiä.

T:R
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.9 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Vetouistelu.info