Mä laitoin oman pakan sekaisin noiden vaappujen osalta.
Olen hommannut uusia pienvalmistajien vaappuja, Tami 80P, JiiS 70, Mesperi, Räppäri (epävirallinen nimi), Jelure, PJH-Kuha, Villes,...

Saas nähdä mitä Porvoo-Loviisa alueen kuhat tykkää uusista pyynnöistä.
Tuosta ollaan toki montaa mieltä. Itse asettaisin nämä seuraavaan tärkeysjärjestykseen.
- Vaapun uintisyvyys. Viehe on saatava halutulle syvyydelle eli syvyydelle missä kalat ovat.
- Vaapun uinti. Tässä tulee vaapun merkki ja malli kyseeseen eli vaapun uinnin on oltava kalaa houkutteleva.
- Vaapun väri. Vasta kolmantena listallani on vaapun väri, joka saattaa vaihdella päivittäin keleistä riippuen tai jopa kellon ajan mukaan.
- Vaapun koko. Vaapun koon on oltava saaliskalalle sopivan kokoinen. Toisin sanoen kalan on kyettävä nielemään sen suuvärkkinsä kautta. Joskus toki näkee esim haukia tai ahvenia, jotka ovat olleet ylioptimistisia (etenkin hyvällä syönnillä). Tästä syystä se on omassa listauksessani vasta viimeisenä.
Mä laittaisin tuon vaapun uinnin ensimmäiselle sijalle listassa.
Oma mielipide tuossa uinnissa on, että vaapun pitäisi "tiristä" eli aika tiheätä sais olla tuo uinti ja ei sais paljoa vilautella kylkiään.
Mulla oli hyvä taimen vaappu joka oli imuri kuha hommissa, huonolla syönnillä se oli ainoa joka pelasti reissun.
Hyvällä syönnillä saa tarjota vaikka mitä ja mieluusti isoa että jäis ne vaapun mittaset pois.
Uintisyvyyteen mä käytän sukkulan muotoista painoa jossa on kuin jouset kummassakin päässä, siima kierretään "jousien" läpi ja
painon ympäri, pysyy hyvin eikä vahingoita siimaa (jää lievä kierre).
Painon laitan siimaan 1-3 m vaapun eteen, valoisalla isompaa ja mitä pimeämpää tulee sitä kevyempää, yöllä otan painot pois
kun kuha on melkein pinnassa.
Noita kierre painoja mulla on 4 eri kokoa, painoja en tiedä, mutta noita olen käyttänyt jo päälle 30 vuotta.