Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:22:28

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Kalastustukku
  |   Ebookers
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Vetouistelu.info - uistelu keskustelu uistelu
|-+  Välineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Mitä siimaa suosit uistelussa?
<< edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mitä siimaa suosit uistelussa?  (Luettu 3373 kertaa)
Juha
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« : 03.12.06 - klo:14:18 »

Mitä siimaa suositte? Itse testasin lukuisia monofiileja, mutta päädyin että kustannustehokkain ja ehdottomasti paras vaihtoehto on Bilteman dyneema. Muut kuitusiimat olisivat varmasti myös hyviä, mutta isojen määrien vuoksi eivät kauhean järkeviä hankintoja uistelukeloihin.
tallennettu

Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 04.12.06 - klo:01:03 »

Bilteman dyneema on minullakin käytössä. Harvinaisen ongelmaton siima ainakin minun kalastyylillä. Hymyilee
tallennettu
AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 04.12.06 - klo:21:38 »

Kuitusiimaa olen itse käyttänyt, ihan normi 0.17mm:n SpiderWireä. Kyllä Juhankin pärjäisi noin 150m pitkällä siimalla, vetopuolellakin Iskee silmää Mutta monofiilistä olen luopunut lähes täysin, no jos nyt ei pilkkimistä lasketa. Mutta se on taas toinen juttu. Pysytään asiassa...
tallennettu

Juha
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 04.12.06 - klo:22:48 »

Bilteman dyneema on minullakin käytössä. Harvinaisen ongelmaton siima ainakin minun kalastyylillä. Hymyilee

Toi on totta, mulla on ainakin monot olleet reippaasti sotkuherkempiä kun tuo Biltema. Oikenee jotenkin parempi ja taitaa olla vähän painavempaakin joten ainakin kevyet vaaput "vetää" paremmin keloilta ulos, eikä siimaa tartte niin paljoa nyhtää.
tallennettu

jpsuominen
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 06.12.06 - klo:11:50 »

Monoa on meikäläisen vetokeloissa. Minun mielestäni siitä monofiilin joustosta on vetouistelussa enemmän iloa kuin kuidun venymättömyydestä. Jotain keltaista 0,45 Streniä taitaa tällä hetkellä keloilla olla. Toistaiseksi ei ainakaan ole mitään valittamista ollut. Seiskatonnariin mahtuu kuitenkin tuota 0,45:stakin ihan tarpeeksi, joten senkään vuoksi ei tarvi mitään ultraohkasia siimoja hankkia...
tallennettu

Mauno / RP-Team
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 12.12.06 - klo:15:50 »

Itsekkin suomen vesillä käytän uistelukeloissa monofili siimaa. Berkley Trilene Big Game 0,43mm on nyt puolattu keloille.
Pidän tuosta siimasta, sen hyvän joustavuuden ja pehmeyden vuoksi. Kuten jp yllä mainitsikin, niin en koe hyväksi vaihtoehdoksi ainakaan jalokalan uistelussa tuota kuitusiiman joustamattomuutta.
Tuon Big Gamen sähkönsininen väri näkyy myös hyvin kirkkaalla kelillä (helpottaa plaanariuistelua).
tallennettu

Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 12.12.06 - klo:16:01 »

Nyt kun tarkemmin mietin, on minulla pro rocketissa monofiilia, jotain makasiinin halpaa. Siinä mielessä pidän monofiilista, että se antaa vähän paremmin anteeksi omia mokailuja. Kuidun kanssa pelatessa on vaan niin paljon parempi tuntuma kalaan ja sen liikkeisiin että siksi mieluummin valitsen sen.
tallennettu
Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 18.12.06 - klo:17:17 »

Firelinea suosin kaikissa keloissa käyttö tarkoituksesta riippumatta. Kyllä se tuntuma ja kestävyys ovat niin omaa luokkaansa monofileihin verrattuna. Uistelussa löytyy 0.25-0.38 kuitusiimaa. Enkä kyllä oo enää ikinä ostamassa monofilia, vaikka onhan tuo hinta kyllä melko suolainen.
tallennettu

jpsuominen
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 18.12.06 - klo:19:20 »

Kyllä se tuntuma ja kestävyys ovat niin omaa luokkaansa monofileihin verrattuna.

Tuosta en ole ihan samaa mieltä. Tuntuma on toki hyvä jos "suoralla" siimalla uistelee, mutta plaanarin/syvääjän kanssa ei siitäkään juuri mitään iloa ole. Kestävyyttäkään en varauksetta allekirjoita. Kuitusiiman hankauskestävyys on surkea verrattuna monoon, ja uistelussa juuri tuota hankauskestävyyttä soisi löytyvän. Ensinnäkin siima hankaa pitkän ajan samasta kohdasta vapalenkkeihin, ja sen lisäksi plaanarien/takiloiden/yms laukaisimet hiertää ja hankaa siimaa jatkuvasti ja samasta kohdasta. Sitä olen kyllä miettinyt, että laittaisi pohjasiimaksi jotain edullista kuitua, ja loppuun sitten 50-70 metriä jotain laatumonoa. Tuon "topshotin" pituutta voi tietysti omien tarpeiden mukaan muokata. Kuhan vedossa riittäisi varmasti lyhyempikin määrä, ja lohenvetäjät saattavat kaivata pidempääkin monopätkää.

Ehkäpä sitten seuraavan siimanvaihdon yhteydessä...
tallennettu

Kalamikko
Käyttäjä
*

"Keep on fishing in the freeworld"

Profiili
« Vastaus #9 : 02.01.07 - klo:00:33 »

Big Game, Asso ja punainen Cajunline ovat pelittäneet.

Mikko
tallennettu

"Kalasta kestävän kehityksen pohjalta ja kunnioita luontoa"
-P-
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 02.01.07 - klo:14:56 »

Tää on taas tätä ikuisuuskeskustelua, mutta...

Ihan hyvin toimii se kuitukin jalokalalla, vaatii vaan vavalta hiukan erilaista käytöstä. MOnofiilin kans käy melkein mikä tahansa keppi, kun siima antaa anteeksi paljon. Kuidulle ei samat käy, vaan vavalta vaaditaan rennonletkeää käytöstä ja tunnokkuutta. Myös jarrun on toimittava, kuin ajatus, ilman suurta lähtökitkaa. Siks mulla on Pennin keloja...

Vapoina Daiwan Jupiter Boat-vapoja 7-jalkaisina. Muutama muukin on, mutta DJB on hinta/laatu-suhteeltaan hyvä.

Ja siis kuitua kaikissa keloissa, monoa ei tule.

-P-
tallennettu

"Vain hullut eivät epäile mielenterveyttään"
"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
     -Minä-
jpsuominen
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #11 : 02.01.07 - klo:20:30 »

Ja siis kuitua kaikissa keloissa, monoa ei tule.

Mitenkäs olet ratkaissut tuon kulumisongelman? Fireline ainakin rispaantui laukaisinten leuoissa siihen malliin, että ei kiitos. Joku "pyöreäpunoksinen" kuitu voisi tietysti olla parempaa?
tallennettu

Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #12 : 02.01.07 - klo:20:40 »

Mitenkäs olet ratkaissut tuon kulumisongelman? Fireline ainakin rispaantui laukaisinten leuoissa siihen malliin, että ei kiitos. Joku "pyöreäpunoksinen" kuitu voisi tietysti olla parempaa?

Kun tästä punottujen muodosta nyt on puhetta, niin löytyykö kokemuksia tuosta uudesta firelinestä.

FireLine XDS green smoke 100 / 200m
Fire UUTUUS

Toihan pitäis olla "täysin pyöreää"
tallennettu

-P-
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #13 : 02.01.07 - klo:23:08 »

Ei ne mitenkään erityisesti kulu, tosin tuota FL:ä ei oo ollutkaan laukaisijoiden kans käytössä. Bilteman dyneemaa on kaikki tyynni ja mitä oon seurannut, niin useemmin vaihtuu kavereilta mono kelasta, kuin minä joudun siimat vaihtamaan. Tosin rapsaan aika suosiolla pari kertaa kesässä/tarvittaessa muutaman metrin pois. Mitäpä sitä turhaan vaarantamaan kalliita ja spesiaaleja vieheitä.

Tuo Dyneema on hinta/laatu-suhteeltaan käypää tavaraa, parempiakin varmasti olisi, mutta hintakin voi olla toinen. Tai jopa kolmas  Virnistää

Mietiskelin tuossa, että riippuukohan laukaisijoista tuo rispaantuminen. Mulla on sekalaista seurakuntaa, Laurwickistä tykkään eniten ja Inari Champion on kans pätevän tuntuinen, niitä tosin itsellä ei ole.

-P-

tallennettu

"Vain hullut eivät epäile mielenterveyttään"
"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
     -Minä-
Atte
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #14 : 22.08.07 - klo:23:06 »

Stren 0,35mm ollut käytössä yli 10 vuotta, koskaan ei ole kala vetänyt poikki.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Vetouistelu.info