Jees jees jeees!! Mereltä tuli täysin uudesti syntynyt mies. On se tämä ihmisen elämä sitten hienoa

vaikka taimenta ei näkynytkään. Luin tuosta rohkaisevia viestejä, otin itseäni niskasta kiinni ja lähdin merelle. Nyt olikin suunnitelmissa haukien narraaminen. Sotasuunnitelma oli täysin valmiiksi tehty kalastuspaikkaa myöden. Pyyntivälineeksi poimittiin
Salamalta voittona tullut uistin ja aivan varmuuden vuoksi toiseksi
J- king:in uistin. salaman uistin oli väriltään hopeinen ja J - Kingin sellainen hopea missä oranssiraita sivulla ja oranssipilkkuja. Värinvalinta tapahtui siten että otin ensinmäisen J-King:in uistimen mikä käteen tuli, olen joskus sanonutkin että värillä ei ole niinkään väliä, uinti on paljon tärkeämpi elementti uistimelle.
Eilen tuli televisiosta, pääuutisissa, uutinen ns. "tornien taistosta" eli nämä lintubongarit kisailivat keskenään mikä paikka näkee ja kuulee eninten eri lintulajeja. Voittajaksi tässä valtakunnallisessa "kisassa" tuli juuri se lintutorni minkä vieressä venevalkamani sijaitsee. Eipä sitten ollut ihmekään että siellä tornissa oli väkeä vaikka kuinka paljon. Toinen lintutorni on tästä noin kilometrin päässä ja kumpikin juuri minun kalapaikkojeni edustalla. Näinollen en viitsinyt mennä sinne peloittelemaan mahdollisia lintuja, joita nämä kiikaroivat, vaan lähdin muualle.
Ajoin sellaista kävelyvauhtia vetäen kahta uistinta. Ajoin noin 2 - 3 metrin syvyydessä ja sitten takaisin matalan reunustaa sekä lopuksi aivan alle metrisessä vedessä. Ei mitään tapahtumaa

Sitten ajoin lahden perälle aivan niin matalaan kuin veneellä pääsi. Sieltä olin s
yksyllä saanut taimenen ja haukipaikkanakin se on ollut aivan kohtalainen. Ensin ajattelin heittää kymmenen kertaa salaman uistinta ja sitten kymmenen kertaa J-kingiä. Salaman uistin ainakin näkyi ihan mukavasti uivan ja meinasinkin heittää sen oikein pitkälle matalaan. Kyllä uistin lähtikin kuin tykin piipusta, sellaisen napsauksen keralla. Joo useinmat jo arvaavat että siima poikki. Oli päässyt vavan kärjen ympäri kiertymään ja sitä en huomannut kun kiskasin. No sainpa ainakin kerran sitäkin heitettyä.

Eihän siinä sitten muuta kuin j- king kehiin. Olin molempiin uistimiin laittanut varmuuden vuoksi perukkeen koska haukivaara oli ilmeinen. Varsinaiset haukiuistimet (proffat) olivat vielä paketissa ja sinne saivat jäädäkin, sillä jos siellä nyt kuitenkin sattuisi taimenta olemaan, niin isolla proffalla sitä tuskin saisi pyydettyä.
Syksyllä kun olin tuossa paikassa heittelemässä ja ei kala syönyt niin lähdin siitä pidenmälle merelle. Eräs papparainen laski verkkojaan siihen lähistölle. Olin merellä ehkä viitisen tuntia ja tullessani takaisin papparainen jo nostikin verkkojaan pois. Ajoin siihen viereen kysymään kuulumisia. Näytti minulle kun oli
sinä aikana saanut viisi, siis
viisi taimenta!! Näinollen ei ole yhtään epäselvää etteikö taimen siellä viihtyisi. Mutta toistetaan vieläkin että onko se todella näin vain syksyllä??
Heittokelana minulla oli shimano Sedona 2000 RA, keppinä Shimano Hyperloop 1.8 m 3 - 15 gramman uistimelle tarkoitettu. On ihan passeli yhdistelmä tuolle uistimelle. Uistimen liike tuntui hyvin vavassa. Sitten nappasi, ei tuntunut lainkaan kovinkaan isolta, mutta ei suoraan vetämällä kuitenkaan veneen viereen tullut. Hauki, paino noin 2 kiloa, nuijalla päähän ja kurkku auki. Muutamaa heittoa myöhemmin taas joku oli kiinni. Suurinpiirtein samankokoinen, koukku nätisti leuassa, en nostanut veneeseen vaan pihdeillä koukku irti ja näkemiin kiitos palataan muutaman vuoden päästä uudelleen asiaan. Sitten vielä kolmaskin sama tarina, näkemiin. Tuuli oli ajanut minut pois lahden perältä ja ajattelin että ajan vielä kerran sinne ja annan tuulen tuoda sieltä takaisin ja sitten kotiin.
Ajoinkin sitten sinne matalaan ja heittelin koko ajan vain j- kingiä josko sittenkin...... Sitten tärähti jo huomattavasti järeämmin. Äkkiä taistelujarrua hieman löysenmälle. Olipa aika sitkeä kala, ei meinannut tulla lainkaan näytille. Kaukaa näin että hauki siellä taasen on kiukuttelemassa. Oli syönyt j- kingin kokonaan, vain peruke näkyi tulevan suusta. Siinä saikin hetken väsytellä kunnes oli valmis haaviin. 5.3 kiloa näytti puntari. Oli uistin niin syvällä ja vuosi verta että oli pakko ottaa kotiin. Eli ensinmäinen reissu kun jo haukeakin koitin saada ja saaliiksi tuli kaikenkaikkiaan kahdeksan haukea, joista kaksi tuli kotiin fileenä. Olivat kutuhaukia kumpikin. Pienenpi suorastaan valui mätiä mutta isommalla se oli vielä kiinteämpää. Olipahan pitkästä aikaa ihan kiva reissu, tahtoo lisää tämäntapaista.