Viime viikolla kun olin lomilla, niin pitihän se viikko käyttää hyödyksi

eli olla kalalla. Muutamat kalat tuli napattua. Muut saivat enemmän kalaa kuin mä itse

Ennen Jussia kävin ostamassa Motonetistä kaikuluotaimen, mutta siitä hajos anturi jo toisella reissulla. Vaikka luotain oli käytössä parin reissun ajan, niin ei sen johdosta kyllä enempää kalaa tullut

Kuhan perässä mentiin Stögön kanssa sunnuntaina ja tiistaina, mutta nekin pienet alle kilon kuhat mitä saatiin tulivat kyllä aika syvältä vaikka tähän aikaanhan kuhan pitäisi olla jo välivedessä (2-3m). Muina päivinä / iltoina olin opastelemassa emännän siskon pojille vetouistelun "saloja".

Oppia näytti tulevan, tai paremminkin tuurilla tuli muutamat hieman isommat hauet. Tiistaina piti sitten käydä omia ja poikien kalastustarvikkeita päivittämässä ja ostamassa tietysti uusia uisteita.
Hyvän uisteen Aleksi osti, 8cm Jessen veripäällä, perä hopea, musta selkä ja mustia pisteitä. Kaikilla reissuilla oli aina "leikkimielinen" kisa pystyssä, kuka saa eniten kala ja kuka saa painavimman kalan.

Aleksi nappas ensi reissulla pari reilun kilon haukeja ja me muut (Arttu ja mie) saatiin vain päästellä stantartikokoisia hauken rutteloita pois. Muutamilla reissuille pyydettiin tyhjää, mutta sitähän saa pyytämättäkin
Torstaina lähettiin aiemmista reissuista poiketen heti yhen aikaan iltapäivästä järvelle. Keli oli mitä parhain, tuuli lähes nolla, arska paistoi pilvettömältä taivaalta ja rasva "tirisi". Aurinkorasva olisi ollut järkevä veto laittaa vaan kiireempi oli järvelle. Muutamat stantartit pois ennen kuin Aleksilla jälleen tärppäs... Eka kommentti Aleksilta:"nyt on iso kiinni", ihan niinkuin kalamiehen elkein

Jarru huusi hoosiannaa ja ite piti alkaa neuvomaan, että miten me se kala saadaan pois. Luojan kiitos, että olin aiemmin kesällä laittanut Aleksin settiin kuitusiiman, monifiilillä se olisi ollut moro...
Sanoin ja huusi: "Jarrua tiukemmalle, kelaa, jarrua löysemmälle ja anna sen mennä"... jne. Oppimista tuntui itelläkin olevan ja itse olisin halunnut koittaa, että miksi se ei tule heti tänne

Hauen väsytys kesti noin 10minsaa eli kohtuu kauan aikaa, veden pintalämpötila oli noin 20'C. Joten yllättävän virkeänä oli kaveri vedessä. Muutaman kerran haroin haavilla tyhjää ja aina se kaveri pakeni kohti pohjaa. Loppujen lopuksi kaveri onneksi luovutti, vapa oli monta kertaa ihan U:na ja Aleksiltakin alkoi jo yhdessä välissä usko loppumaan: "Eikö se jo tajua, että mä oon vahvempi"

Kolmannen haavausyrityksen jälkeen, loppu hyvin kaikki hyvin. Kädet tärisi ihan sikana vaikka itse en ollutkaan kelamiehen roolissa

Puntari tärähti 5.4kg kohdalle, siinä meni oman haukienkkarin yli kaveri, jolle varmasti jäi ikuisesti hauen väsyttäminen mieleen.