Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
21.11.08 - klo:22:31

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Kalastustukku
  |   Ebookers
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Vetouistelu.info - uistelu keskustelu uistelu
|-+  Välineet
| |-+  Uistimet
| | |-+  Painouistimet
| | | |-+  Painouistin soutu-uisteluun?
<< edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Painouistin soutu-uisteluun?  (Luettu 1122 kertaa)
allu_
Käyttäjä
*

Profiili
« : 14.03.07 - klo:19:53 »

Kesällä pitäisi vähän syvemmältä vetää kuhaa soutaen, tai sitten moottorilla tyhjäkäynnillä. Minkä painoinen painouistin olisi sopiva jos pitäisi saada vaappu 6-8 metriin? Onko joku malli/merkki ollut ylitse muiden ja onko väreillä ollut paljon väliä?
tallennettu
MikeTonic
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 14.03.07 - klo:20:18 »

Painouistimen nyrkkisääntö on 10g=1m. Toisin sanoen tarvitset 60-80g painouistimen, jotta uistin kulkee 6-8m syvyydellä. Esimerkiksi Osku-painouistimelta löytyy 80g painouistin. Värinä voisin suositella muikkua ja/tai ahventa.

Soutuveneuistelu on luonteeltaan sellaista, että vetouistelunopeus on yleensä epätasaista ja moottoriuistelua hitaampaa. Itse uskoisin sinun pärjäävän hyvin esim 50g painouistimella soutu-uistelussa. Soutu-uistelussa tuo epätasaisuus saa aikaan sen, että kevytkin painouistin saattaa viedä uistinlitkan huomattavan syvälle aina satunnaisesti (esim kalan ylösottamisen aikana).

Itse olen viimeisen parin kolmen vuoden aikana käyttänyt satunnaisesti käyttänyt Kuusamon painouistinta, joka painaa 50g (väriä GR/FYe/FR). Sillä on tullut hyvin kuhaa ja voin suositella sitä mallia. Kokemusta on myös Karismaxin isommasta painouistimesta ja sillä on tullut hieman heikommin.

On myönnettävä, että viime vuosina painouistimien käyttö on omalla kohdallani vähentynyt, kun käytän tuplavaappua, joista toinen on veturi. Aiemmin käytin painouistimia litkoissa puukelalta (ts 2-4 painouistinta + vaappu).
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Vetouistelu.info