Katso halvat kalastusmökit tästä!

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
12.03.10 - klo:08:21

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Kalastustukku
  |   Kalastusvälineliike   |   Venevakuutus
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Vetouistelu.info - uistelu keskustelu uistelu
|-+  Välineet
| |-+  Kelat
| | |-+  Mitä keloja pääsääntöisesti uistelussa käytät?
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mitä keloja pääsääntöisesti uistelussa käytät?  (Luettu 11742 kertaa)
Juha
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« : 03.12.06 - klo:14:23 »

Mitä keloja suosit? Mitä keloja olet aikaisemmin uistelussa käyttänyt?
tallennettu

Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 04.12.06 - klo:07:11 »

Parisen vuotta takaperin oli siinä hommassa käytössä vielä Shimanon haspelit. Toissa kesänä sain kokeilla hyrrää ja sillä tiellä olen. Nyt sitten on jokaisella reissulla Okuma Convector 30 D ja vaihtelevasti 5500 Amppa tai Daiwa Millionaire S. Varalla kuitenkin on haspelia mukana.
tallennettu
AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 04.12.06 - klo:21:36 »

Kelana on toiminut (toistaiseksi) Abu Garcian 303RT -haspelikela. Mutta katsotaan keväämmällä, josko ostaisin ihan vetopuolelle oman kelan ja vavan. Lähinnä jotain aloittelijalle sopivaa hyrräkelaa olen keväällä hankkimassa.
tallennettu

abo
Vieras
« Vastaus #3 : 04.12.06 - klo:22:21 »

Lohta jos ollaan uistelemassa, niin olen jossain varsinaisessa uistelupaatissa "painolastina" ja kalusto on yleensä 7000-Döörejä, GTi-Pennejä tai Okumaa, kaikki ihan kelpo vermeitä. Itsellä satunnaiseen kesäiseen kuhan hinailuun nippu eri ikäisiä 6500-Döörejä.
tallennettu
AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #4 : 05.12.06 - klo:07:27 »

Lohta jos ollaan uistelemassa, niin olen jossain varsinaisessa uistelupaatissa "painolastina" ja kalusto on yleensä 7000-Döörejä, GTi-Pennejä tai Okumaa, kaikki ihan kelpo vermeitä. Itsellä satunnaiseen kesäiseen kuhan hinailuun nippu eri ikäisiä 6500-Döörejä.

Millä tavoin 6500 eroaa 7-tonnisesta Dööristä? Ja mitä ominaisuuksia kuhan/hauen uisteluun käytettävältä hyrrältä kannattaa odottaa?
tallennettu

abo
Vieras
« Vastaus #5 : 05.12.06 - klo:13:29 »

Millä tavoin 6500 eroaa 7-tonnisesta Dööristä? Ja mitä ominaisuuksia kuhan/hauen uisteluun käytettävältä hyrrältä kannattaa odottaa?

Seiskatuusa on siimakapasiteetltaan suurempi, omaa myös suuremman sisäänkelausvoiman. Hauki/kuha hommiin käy 6x-dööri mainiosti. Vetokäytössä 6500 ei tuo mitään lisä-arvoa perus 6000-kelaan. Vaaditut ominaisuudet on luotettava mekaaninen rakenne, räikkä, asiallinen kalastusjarru ja puolaus.
tallennettu
jpsuominen
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #6 : 06.12.06 - klo:11:47 »

Seiskatonnisia on lähinnä käytössä. Pientä yhtenäistämisen tarvetta voisi kalustossa olla, koska tällä hetkellä löytyy erinäisiä yksilöitä perus-7000, Syncroa, vipujarrullista, 7200:sta ja yksi Big Gamekin taitaa jaloissa pyöriä... Onpahan vertailupohjaa sitten joskus kun jaksaa/viitsi yhtenäistämiseen ryhtyä. Niin, ja onhan mulla myös Norjanreissuilta "eläkkeelle" siirretty Pennin Commander 20 jossain vavassa kiinni.

Nuo seiskatuusat on tosiaan kuhahommiin hieman ylimitoitetut, mutta kun tuota kalustoa on alettu keräämään "suurimman yhteisen tekijän" perusteella, eli mahdolliset lohi/norja-reissut, niin ei juuri tuota pienempiäkään keloja ole viitsinyt hankkia. Ja eihän se sinäänsä mitään haittaa vaikka kela olisi kuinka iso...
tallennettu

Juha
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 15.12.06 - klo:13:56 »

Nuo seiskatuusat on tosiaan kuhahommiin hieman ylimitoitetut, mutta kun tuota kalustoa on alettu keräämään "suurimman yhteisen tekijän" perusteella, eli mahdolliset lohi/norja-reissut, niin ei juuri tuota pienempiäkään keloja ole viitsinyt hankkia. Ja eihän se sinäänsä mitään haittaa vaikka kela olisi kuinka iso...

Kuustonninen taitaa olla kuitenkin vähän herkempi kun seiskatonninen? Eli kevyillä vaapuilla joutuu siimaa enemmän nyhtämään. Korjatakaa jos olen väärässä, näin olen käsittänyt.
tallennettu

jpsuominen
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 15.12.06 - klo:19:59 »

Kuustonninen taitaa olla kuitenkin vähän herkempi kun seiskatonninen? Eli kevyillä vaapuilla joutuu siimaa enemmän nyhtämään. Korjatakaa jos olen väärässä, näin olen käsittänyt.

Nojaa... Ihan hyvin noilla seiskatonnisilla pärjää. Taimenta vedellessä tulle välillä käytettyä sellaisia paperinohuita muutaman gramman flutterspooneja, ja ihan hyvin nekin saa laskettua. Painohan niissä toki edessä on, mutta eipä ole kyllä yhdenkään vaapunkaan kanssa mitään ongelmaa tullut. Hyvin vetää HK-Varmakin siimaa ulos, joka on sieltä pienimmästä päästä vaappua mitä itse tulee käytettyä. Tietysti jos kuhanuisteluun kelat hankkisin, niin en kyllä 7000-sarjalaisia hankkisi, vaan jotain pienempää.
tallennettu

VaKa
Mr Jurmo
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 18.12.06 - klo:15:45 »

Abu:n 6000 ja 7000 koneitahan mulla on käytössä .Shimanon 200 tritoneita on pari,ne on kyllä toimineet loistavasti,käytössä herkkiä ja muutenkin luotettavia ja mikä parasta olivat hankinta hinnaltaan edullisia.Huhu puheitten mukaan ens vuonna tulis taas tritoneita kaupaan,minä ostan ainakin Virnistää
tallennettu
Tonnikala85
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 18.12.06 - klo:17:02 »

Kaks hyrrää Abu 5000 ja joku Penn ehkä 6000 luokkaa.
Sitten on kaks shimanon haspelia 4000, niitä käytän myös heittelyyn.
tallennettu

-P-
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #11 : 01.01.07 - klo:23:15 »

Parisen vuotta takaperin oli siinä hommassa käytössä vielä Shimanon haspelit. Toissa kesänä sain kokeilla hyrrää ja sillä tiellä olen. Nyt sitten on jokaisella reissulla Okuma Convector 30 D ja vaihtelevasti 5500 Amppa tai Daiwa Millionaire S. Varalla kuitenkin on haspelia mukana.
Ne kokeillut ei ees oo olleet mitää laatukeloja, no ehkä tuo PoroRaketti 5500 C3. Vapa ei oo oikein istuva muistaakseni siihen.
Ja nyt loppusyksystä sit minun MagX Hymyilee Hymyilee Hymyilee

Mulla on koko kalusto tuota heittohärpäkettä lukuunottamatta Penn:n keloja useaa mallia, siihen oon tyytyväinen ja eipä oo tarvista vaihtaa. Tosin parilla keikalla on ollut lainassa yllämainittu Okuma, mutta sille ei o tullut vielä tapahtumia, saa sit nähä, saanko vielä ens kesänä sitä lainata.

-P-

tallennettu

"Vain hullut eivät epäile mielenterveyttään"
"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
     -Minä-
Kalamikko
Käyttäjä
*

"Keep on fishing in the freeworld"

Profiili
« Vastaus #12 : 02.01.07 - klo:00:29 »

Lohenuistelussa käytän seiskatonnisia döörejä ja Pennin 290, 310 ja 320gt-keloja. Eli niitä klassisimpia Hymyilee

Mikko
tallennettu

"Kalasta kestävän kehityksen pohjalta ja kunnioita luontoa"
HeQ
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #13 : 02.01.07 - klo:09:00 »

Kaksi kelaa on, heittokela Shimano Catana 4000R ja vetokela (hyrrä) Shakespear solaran. Molempia tulee käytettyä uistelussa mutta vain yhdellä vavalla jos uistelen niin on valinta melkein aina shimano. Jos molemmat vedessä niin sitten Shakespearissa on vähän isompi uistin, siiä on myös vähän järeämpi siima ja peruke.
tallennettu

VÄÄRÄ VAPA! SE ON SIINÄ TOISESSA! Virnistää
AhvenAna
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #14 : 02.01.07 - klo:13:06 »

Seiskatuusa on siimakapasiteetltaan suurempi, omaa myös suuremman sisäänkelausvoiman. Hauki/kuha hommiin käy 6x-dööri mainiosti. Vetokäytössä 6500 ei tuo mitään lisä-arvoa perus 6000-kelaan. Vaaditut ominaisuudet on luotettava mekaaninen rakenne, räikkä, asiallinen kalastusjarru ja puolaus.

Emmä lohenkalastukseen ole (toistaiseksi) menossa, kuten abo sanoit niin tuonne hauki/kuhapuolelle olen katselemassa hyrrää. Onnistuuko tuolla six-donalla heittäminen millään tavalla? Jos samaan rahaan ostaisi kahteen tarkoitukseen soveltuvan hyrrän.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.9 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Vetouistelu.info