se nousee pinnalle ruokailemaan iltaisin
Tämän kyllä tiedän ja onhan se tuttua, että matalapaineella kala on syvässä ja korkeapaineella pinnemmassa.
Silti kuhan löytyminen on mulle edelleen arpapeliä. Mielestäni täysin identtisissä olosuhteissa kala joko löytyy tai ei löydy, ui syvänteiden päällä tai sitten penkkojen läheisyydessä, on joko pientä kuhaa parvissa tai isoja yksittäisiä.
Sattumakuhia tulee hauenuistelun yhteydessä ihan väärällä kelillä ja oudoilla vieheillä. Viime kesänä tuli koleana päivänä puolen päivän aikoihin 0,7-kiloinen Super Shad Rap punapäähän, joka siis oli selvästi kalan päätä isompi uistin. Helteillä taas vedin monta tyhjää reissua "varmoilla paikoilla". Ei mene jotenkin jakeluun.
Loppujen lopuksi mulla on aika pieni määrä kuhanuisteluja takana, joten kaipa tässä pitäisi luottaa siihen, että vuosien mittaan kokemusta karttuu. Sitä on vaan niin malttamaton, kaikki pitäis saada heti

. Matemaatikko kun olen, niin tarvitsisin jonkun vuokaavion, jota seuraamalla osuisi oikeisiin paikkoihin, valitisi oikean uinnin värin ja syvyyden ja sitten vaan poimisin kaloja ylös

. Vaan olisko se sitten enää jännittävää... Aloittelijuudessa on oma hauskuutensakin. Onpahan sitä myös vähempään tyytyväinen ja osaa iloita jokaisesta kalasta.