Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
06.01.09 - klo:11:20

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Kalastustukku
  |   Ebookers
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Vetouistelu.info - uistelu keskustelu uistelu
|-+  Välineet
| |-+  Houkutuslevyt
| | |-+  Houkutuslevyjen käyttö
<< edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Houkutuslevyjen käyttö  (Luettu 8472 kertaa)
Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« : 12.12.06 - klo:23:27 »

Mitenkäs näitä houkutuslevyjä käytetään ja millaisia ne käytännössä on? Oletteko käyttäneet perinteisten valmislevyjen sijasta jotain muuta vaihtoehtoa?
tallennettu
jpsuominen
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #1 : 13.12.06 - klo:11:01 »

Houkutuslevyjä on vissiin kahta eri sorttia, noin pääasiassa. Dodgereita ja Flashereita. Dodgerit ovat uinniltaan huommattavasti eläväisempiä, ja niitä käytetään antamaan perhoille, rakseille yms. "heikkouintisille" vieheille vähän lisää potkua. Flasherit taas ovat yleensä suurempia ja kirkkaan värisiä, eikä niiden kanssa välttämättä edes käytetä mitään viehettä, vaan monet vetävät niitä takilan kuulan perässä pelkän painon kanssa luomassa "parviefektiä".

Ja jos nyt onnistuin sekoittamaan nuo keskenään, niin korjatkaa ihmeessä.
tallennettu

VaKa
Mr Jurmo
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #2 : 18.12.06 - klo:15:54 »

Viimekesältä on hyviä kokemuksia houkutuslevyn käytöstä  kalajigin kanssa kuha vesiltä.Hauen uistelussa houkutuslevyn ja jigin käytössä kävi niin että hauet vei niitä levyjä mukanaan.Koukutin levyn niin hauet jäi siihen kiinni. Sillon kun hauki iskee kiinni levyyn niin tärppi on todella raju.
tallennettu
Tonnikala85
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #3 : 18.12.06 - klo:17:05 »

Ite oon vain laittanut vaappujen eteen noin 30cm päähän jonkun lusikka uistimen kuten professorin, ja positiivisesti on kyllä auttanut saaliisiin. Varsinaisia houkutus levyjä en ole vielä koskaan koittanut.
tallennettu

Kalamikko
Käyttäjä
*

"Keep on fishing in the freeworld"

Profiili
« Vastaus #4 : 02.01.07 - klo:00:24 »

Houkutinlevyjä käytetään pääsääntöisesti lohikalojen uistelussa. Yleisimmin houkutinlevy (dodger/flasher) sidotaan uistimen tai raksin eteen 50-100cm:n päähän. Lohi, taimen ja nieriävesillä käytetään Suomessa pääsääntöisesti flashereistä Okia, Becholdia, Kingfisheriä ja kotimaista VK-salmonia. Yleisesti flasherit tekevät laajempaa pyörähtelevää liikettä, kun taas dodgerit muistuttavat enemmän vetopellin uintia. Dodgerit kiinnostavat varsinkin taimenia jostain kumman syystä. Lohille on kelvannut parhaiten Okin levyt mitä omakohtaisiin kokemuksiin tulee.
tallennettu

"Kalasta kestävän kehityksen pohjalta ja kunnioita luontoa"
perza
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #5 : 17.02.07 - klo:20:34 »

ite käyttänyt hauen ja kuhan uistelussa noita vk-salmon levyjä ja ihan hyvästi noita huakia on tullut, kuhia vain muutama, liekkö se kuha sitten pelkää tota levyä??? Yhtään hauen iskua ei kyllä vielä ole levyihin tullut. Käytän yleensä raksia levyn takana mutta joskus myös tintti tyyne peltiä. Hauelle aika hyvä yhistelmä 50-120cm tapsi + isohko salakka raksi. raksiin ei mitään uintia vaan levy hoitaa uinnin!
Ihan normi uistelu vauhdilla olen noita levyjä vetänyt ja tkailassa ainoastaan. Ens kesänä ois tarkoitus koittaa suspijigiä levyn perässä.
 Iskee silmää
tallennettu

Perza vaaput!
jukero
Vieras
« Vastaus #6 : 17.03.07 - klo:02:09 »

Olen noita uittanut jonkun verran ja tulos aika huono, mielestäni aiheuttaa vain hilpeyttä vedenalaisessa maailmassa.
tallennettu
terkka
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #7 : 17.03.07 - klo:03:06 »

Olen käyttänyt houkutus levyjä jonkin verran ,ja minun pitää sanoa että ovat olleet käyttämisen arvoisia. Olen käyttänyt yleensä Vk levyjä,
yleensä lohen uistelussa takiloissa, viime kesänä kuha uistelussa, hyvin tuloksin. Järkyttynyt 
tallennettu
Stögö
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #8 : 17.03.07 - klo:16:44 »

Kiinnitetäänkö se pelti sitten suoraan siimaan vai kenties haaraleikarilla vai miten?
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #9 : 17.03.07 - klo:16:58 »

Ihan ummikkona noiden levyjen suhteen kyselen; millä perusteella sitten valitaan sen houkutuslevyn väri? Kaupoissa noita kun on jos jonkinlaista. Onko perusteet samat kuin itse pyytävällä uistimella, houluttelevaa välkettä vai jotain ihan muuta?
tallennettu

J-King
Meri hinuri
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #10 : 18.03.07 - klo:21:15 »

Olen käyttänyt monenlaisia levyjä, olen saanut hyvikin tuloksia niiden avulla. Mutta parhaiten on toiminut systeemi jossa takilan alimpaan siimaan laitetaan n.20cm kirkas rosterilevy 80cm tapsilla ja sihen raksi, siimaa n.35m(vetopituus) ja tuosta ylös päin 2m päähän välilaukaisijalla laitetaan raksi 37m siimalla. Usein juuri tuo ylempi on tuonut lohen veneeseen.
tallennettu
terkka
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #11 : 18.03.07 - klo:22:01 »

Houkutuslevyt yleensä kiinnitetään siimaan, ei sivutapsilla, vaan suoraan pääsiimaan ja houkutuslevyn perästä lähtee tapsi uistimelle.Houkutus levyn valinta on vähän samanlaista kuin uistimen, "eli että musta tuntuu" Itse valikoin värin niin että ei poikkea kauheasti uistimen väristä En väitä että tämä on ainoa oikea tapa, vaan minun ajatuksen. ::)i
tallennettu
tomppa
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 19.03.07 - klo:07:39 »

Olen käyttänyt monenlaisia levyjä, olen saanut hyvikin tuloksia niiden avulla. Mutta parhaiten on toiminut systeemi jossa takilan alimpaan siimaan laitetaan n.20cm kirkas rosterilevy 80cm tapsilla ja sihen raksi, siimaa n.35m(vetopituus) ja tuosta ylös päin 2m päähän välilaukaisijalla laitetaan raksi 37m siimalla. Usein juuri tuo ylempi on tuonut lohen veneeseen.

Aika hurjalle tuntuu ajatus 2m porrastuksesta Levyn kanssa, onko mennyt ilman ongelmia? Oma porrastus on levyjen kanssa väh 3m , miel 4m. Parhaiten ovat toimineet lyhyet vaparit takilassa, max 5m. Pidempiä vapareita olen karttanut juurikin sen takia ettei turhia köynnöksiä synny. Okit takiloissa ja vk:t sivuilla. Merellä vedossa normaalisti 1 oki per takila , sivuilla 2 vk:ta puolellaan ( satunnaisesti toisen puolen sisimmässä myös oki ) Tuo sisin plaanari 30-60g puntilla on poiminut suurimman osan kaloista. Ja mitä noiden levyjen toimivuuteen tulee niin eipä montaa lohta ole ilman levyjä tullut!!!
tallennettu

I've fished most of my life, the rest I've wasted...
J-King
Meri hinuri
Yleisvalvoja
Käyttäjä
*

Profiili
« Vastaus #13 : 19.03.07 - klo:07:58 »

Tarkennan hieman Hymyilee Käytän alimpana hitaasti "lusikkamaisesti" uivaa Rosterilevyä(oma viritys) ja sen uinti alue on alle 1m. Olen samaa mieltä että isojen Levyjen kans on syytä väliä kasvattaa, Ja kun puhuin veto pituudesta niin vedän aika pinasta Takiloila(keväällä) niin siksi käytän varsinkin tyynellä pitkiä pituuksia. Keväällä kun vesi on kylmää niin Varsinkin silloin vaelluskala ui 10m ja pinnan välillä.
« Viimeksi muokattu: 19.03.07 - klo:08:58 kirjoittanut J-King » tallennettu
tomppa
Käyttäjä
*

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 19.03.07 - klo:09:47 »

Näin järkeilinkin asiaa mielessäni  Iskee silmää Laajemmin uivien / hakevien levyjen kanssa noilla väleillä tilanne voisi muodostua mielenkiintoiseksi. Jos ei kokemusta levyjen uitosta ole paljoa niin alkuun kannattaa ottaa varman päälle ettei ensimmäisten kokeilujen tuomien siimasoppien takia levyjä heitetä romukoppaan.

Alkuun itse ainakin suosittelin pidättäytyvän max parissa eri mallissa ja opettelemaan kunnolla niiden toiminnan ja käytön eikä sekoilla sen kymmenen eri valmistajan levyjen kanssa. Jokainen taablaa toki tyylillään.

Salsan uutuus vaikutti mielenkiintoiselta, Simriksessä nähdään sitten saadaanko sitä toimimaan, säätömahdollisuuksia on ainakin tarpeeksi  Virnistää
tallennettu

I've fished most of my life, the rest I've wasted...
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Vetouistelu.info